Συνολικές προβολές σελίδας

Έκθεση Σχεδιάγραμμα (Θέμα: Διάλογος και Εκπαίδευση) Γαρεφαλάκη Έφη





ΘΕΜΑ: ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Πρόλογος:
Διάλογος είναι η ανταλλαγή σκέψεων, απόψεων, γνωμών και πληροφοριών μεταξύ δύο ή περισσότερων ανθρώπων με αλληλοδιαδοχικό τρόπο, που στοχεύει στην προσέγγιση ή την ανακάλυψη της αλήθειας και τη διεξαγωγή συμπερασμάτων. Είναι τρόπος και μέσον μόρφωσης, απόκτησης γνώσης και συμπεριφοράς.

Ο  διάλογος στην εκπαίδευση και η σημασία του

Με τον διάλογο ο μαθητής: Προβληματίζεται και να σκέπτεται και να στέκεται σοβαρά απέναντι στο αντικείμενο. Σέβεται τους συνομιλητές του. Αντικρούει υπεύθυνα απόψεις. Δίνει απαντήσεις, υποβάλλει ερωτήσεις. Ακούει το συνομιλητή του.
Διαπαιδαγωγείται στο να ισορροπεί και να ελέγχει αυθόρμητες εξωτερικεύσεις του και σκέπτεται ήρεμα. Δημιουργεί διανοητικούς ορίζοντες με γόνιμο τρόπο. Καταλήγει σε δικές του απόψεις για το αντικείμενο. Αναπτύσσει την προσωπικότητά του.
Επίσης, ο διάλογος: Αναπτύσσει φιλική ατμόσφαιρα μεταξύ των μαθητών. Νομιμοποιεί την αμφισβήτηση του αυτονόητου. Προωθεί την γόνιμη ανταλλαγή συλλογισμών και απόψεων. Συνηθίζει τους μαθητές να συνδιαλέγονται και να κατανοούνται μεταξύ τους. 

Προυποθέσεις και καθοδήγηση  του διαλόγου του στο μάθημα 

Ισοτιμία των διαλεγομένων (μαθητών και καθηγητών). Οι μαθητές  πρέπει  να  αντιμετωπίζονται ως αυτόνομες και ανεξάρτητες προσωπικότητες (εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους).
Δημιουργία ζεστής και φιλικής ατμόσφαιρας στην τάξη. Σεβασμός του συνομιλητή και διακριτικότητα του καθηγητή.
Καθοδήγηση του εκπαιδευτικού: Διατηρεί τους μαθητές σε ενεργητική συμμετοχή στο διάλογο. Διατηρεί το ρόλο του συνομιλητή και παρεμβαίνει διακριτικά. Λαμβάνει υπ’ όψη την ηλικία των μαθητών.


Μορφές του εκπαιδευτικού  διαλόγου
  Διδακτικός διάλογος

Καθορισμένη πορεία συλλογισμών. Προσήλωση σε ένα συγκεκριμένο σκοπό. Προώθηση του διαλόγου με παρακινήσεις και ερωτήσεις του διδάσκοντος. Το αντικείμενο το επιλέγει ο διδάσκων ή προκύπτει κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Ο εκπαιδευτικός παρακινεί τους μαθητές να διατυπώσουν απόψεις για την αντιμετώπιση ή τη λύση του προβλήματος.

  Δεσμευτικός διάλογος

Οι μαθητές δραστηριοποιούνται περισσότερο. Οι μαθητές υποβάλλουν ερωτήσεις και επιδιώκουν να κατανοήσουν το πρόβλημα και να το αντιμετωπίσουν επιτυχώς. Το θέμα προκαθορίζεται από το διδάσκοντα και μπορεί να προέρχεται από πολλούς τομείς. Το αποτέλεσμα του διαλόγου δεν είναι εκ των προτέρων γνωστό.

 Ελεύθερος διάλογος

Το αντικείμενο της συζήτησης δεν είναι εξ’ αρχής δεδομένο, αλλά ούτε σταθερό κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Έρχονται στην επιφάνεια τα ενδιαφέροντα και οι σκέψεις των μαθητών. Έχει ως αφορμή μία πληροφορία σε οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο. Ο καθηγητής συμμετέχει διακριτικά και παρασκηνιακά. Ελεύθερη διατύπωση απόψεων και γνωμών.

 Επίλογος 

Ο διάλογος στην εκπαίδευση είναι ένα ισχυρότατο εργαλείο γιατί:
Φέρνει τους μαθητές σε ουσιαστική επικοινωνία με τους συμμαθητές και τους καθηγητές τους. Βοηθάει τους μαθητές να αξιοποιούν τις εμπειρίες τους και να καλλιεργούν την κριτική τους ικανότητα. Διδάσκει τους μαθητές να πραγματοποιούν πνευματικές αναζητήσεις και να αναζητούν την αλήθεια.


 Γαρεφαλάκη Έφη
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση
Ιδιαίτερα μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) . 
Τηλ. +30 694.956.3452