Συνολικές προβολές σελίδας

Έκθεση Γυμνασίου-Θεωρία (Γαρεφαλάκη Έφη)




Η έκθεση είναι η έκφραση των σκέψεων, των ιδεών και των συναισθημάτων μας και είναι προφορική ή γραπτή.

   Tα θέματα των εκθέσεων είναι πάρα πολλά και τα επιλέγουμε:

-  Από την οικογενειακή, τη σχολική και την κοινωνική ζωή.
-  Από το φυσικό περιβάλλον και την προστασία   του.
-  Από την εθνική και θρησκευτική ζωή.
-  Από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε.
-  Από την πρόοδο της επιστήμης και της τεχνικής.

Είδη εκθέσεων

Οι εκθέσεις, ανάλογα με το περιεχόμενο τους μπορεί να είναι
1. Περιγραφικές.
Σ’ αυτές περιγράφουμε:
·         Τοπία ή τόπους που κατοικούμε ή επισκεφτήκαμε.
·         Φυσικά φαινόμενα. -Μεταβολές στη φύση.
·         Πολιτιστικές δραστηριότητες.
·         Γεγονότα της καθημερινής ζωής..
·         Περιγραφή προσώπων, χαρακτήρων.


Η σωστή περιγραφή ξεκινά από μια προσεκτική παρατήρηση και εξέταση του αντικειμένου ή του γεγονότος που περιγράφουμε. Δίνουμε τη γενική του εικόνα, τα χαρακτηριστικά του γνωρίσματα, που το ξεχωρίζουν από τ ' άλλα, αποφεύγοντας καθετί περιττό.
Στην πορεία ακολουθούμε τη φυσική σειρά των εντυπώσεων, που δεχόμαστε ή τη σειρά με την οποία εξελίσσεται ένα γεγονός, φροντίζοντας να υπάρχει ενότητα και συνοχή στην περιγραφή.

Συνδέουμε την περιγραφή με κρίσεις, εντυπώσεις, συναισθήματα, δικά μας ή άλλων  για το περιγραφόμενο.
Τέλος φροντίζουμε να είναι η περιγραφή μας  κατατοπιστική, ζωντανή και παραστατική χωρίς εξεζητημένες εκφράσεις και πομπώδη λόγο.

2. Διηγηματικές ή αφηγηματικές:


Σ’ αυτές διηγούμαστε γεγονότα, περιστατικά της ζωής μας (οικογενειακής, σχολικής, κοινωνικής), εντυπώσεις, αναμνήσεις, παραδόσεις.
Στη διήγηση παρεμβάλλουμε συχνά δικές μας κρίσεις, εντυπώσεις και συναισθήματα.
Η εξιστόρηση των γεγονότων μπορεί να γίνει:
-
 με αφήγηση, όταν η διήγησή μας ακολουθεί ένα συνεχή λόγο.
- με διάλογο, όταν έχουμε (διάλογο) των προσώπων,
- με τους δυο τρόπους, όταν χρησιμοποιούμε αφήγηση και διάλογο.
Η αφήγησή μας ακολουθεί μια φυσική πορεία από την αρχή ως το τέλος χωρίς ν ' αφήνει κενά ή χάσματα. Πρέπει να είναι φυσική και αβίαστη, ώστε να δίνει την εντύπωση στον αναγνώστη ότι ζει ο ίδιος τα δρώμενα.

3. Απλές πραγματείες

 Απλή πραγματεία μπορούμε να πούμε πως είναι μια μικρή έρευνα, που κάνουμε σ' ένα θέμα που έχει γενικότερο ενδιαφέρον. Μελετούμε και παρουσιάζουμε το συγκεκριμένο θέμα απ' όλες τις πλευρές και διατυπώνουμε ορισμένα συμπεράσματα. Μπορούμε να βοηθηθούμε στην εργασία μας από σχετικές πηγές (βιβλία, εγκυκλοπαίδειες, μαρτυρίες κ.τ.λ.
Η διατύπωση του θέματος θα είναι ακριβής, αποδεικτική, χωρίς φραστικές εξάρσεις και θα πλησιάζει περισσότερο τον επιστημονικό λόγο.
Πραγματείες -έρευνες με την απλή μορφή τους θα γράψουμε και φέτος όπως: «Τα αγαθά της συγκοινωνίας», «Η μεγάλη επικοινωνία», «Το νερό στη ζωή μας», «0 ηλεκτρονικός υπολογιστής» και άλλα. Θα μάθουμε ακόμη ανάλογα σχεδιαγράμματα και βοηθητικά μέσα για ν ' αναπτύξουμε παρόμοια θέματα.

4. Χαρακτηρισμοί προσώπων.

Περιγράφουμε και αναλύουμε πρόσωπα, χαρα­κτήρες, τύπους ανθρώπων, επαγγέλματα. Τονίζουμε τα ιδιαίτερα γνωρίσματα του προσώπου που εξετάζουμε, δηλαδή τι νιώθει, πώς σκέφτεται, πώς αντι­μετωπίζει τους άλλους, ώστε να δίνουμε όσο μπορούμε ολοκληρωμένη την εικόνα του. Το πρόσωπο μπορεί να είναι γνωστό μας (ένας συμμαθητής μου, ένας φίλος μου, ο δάσκαλός μου) ή να αναφέρεται σε κάποιο επάγγελμα ή ιδιότητα (0 γιατρός, ο ταχυδρόμος, ο φιλάργυρος κ.ά.).

5. Εκθέσεις Ιδεών.

Σ ' αυτές αναπτύσσουμε μια σκέψη, γνώμη, ιδέα, ένα γνωμικό ή μια παροιμία. Εξηγούμε τη σημασία που έχει και προσπαθούμε ν ' αποδείξουμε κατά πόσο αληθεύει στη ζωή.
Μερικά τέτοια θέματα είναι «Παν μέτρον άριστον», «Φασούλι το φασούλι γεμίζει το σακούλι» κ.ά..

6. Επιστολές.

 Η επιστολή είναι ένα ιδιαίτερο είδος γραφής και μας υποχρεώνει να είμαστε σύντομοι, ακριβείς και ευγενικοί. Μια επιστολή μπορεί ν ' απευθύνεται σε γνωστό μας πρόσωπο, αλλά και σε κάποιον που εκτιμούμε και θαυμάζουμε



Καίριας σημασίας η φυσικότητα και ακρίβεια:

Δηλαδή  να διατυπώνουμε τις σκέψεις μας με απλότητα. ακρίβεια και φυσικότητα. Να περιοριζόμαστε στα σημαντικά. τα ουσιώδη και ν ' αποφεύγουμε το περιττό, την πολυλογία και τα τετριμμένα σχήματα λόγου.




Γαρεφαλάκη Έφη 
Εκπαι
δευτικός Φιλόλογος
Master στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 
Φιλολογικά μαθήματα (Ηράκλειο - Γάζι - Αμμουδάρα) 
Τηλ. +30 694.956.3452